تیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا (UPV) نرم‌افزار (اپلیکیشن) موبایل جدیدی را توسعه داده که نظارت مستمر بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی را تسهیل می‌کند.
این اپلیکیشن که Lalaby نام دارد، اجازه می دهد تا زندگی روزمره بیماران از طریق اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورها قرار گرفته در تلفن همراه آنها و سایر منابع ذخیره شده در آن، که محاسبه فعالیت بدنی (حرکت)، تعامل اجتماعی (فرکانس های صوتی) و فعالیت وب (میزان داده های مورد استفاده) را تسهیل می سازد، تحت نظر قرار گیرد.
علاوه بر این، Lalaby می‌تواند از پرسشنامه‌هایی مانند EORTC QLQ-C30 (پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان ا تحقیق و درمان سرطان اروپا) را که به طور گسترده برای ارزیابی کیفیت زندگی به کار می‌روند، استفاده کند. همچنین به بیمار اجازه می‌دهد تا مستقیما فعالیت هایی که انجام می‌دهد (کارهای خانه، بهداشت شخصی، تماشای تلویزیون…)، علائم آنها (استفراغ، تنگی نفس، خستگی…) و میزان درد خود را ثبت کند.
آنجل سانچز گارسیا، محققی از گروه BDSLab در مؤسسه فناوری اطلاعات و ارتباطات ITACA دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا می‌افزاید ʺ به منظور راهنمایی کاربران، Lalaby شامل یک سیستم اطلاع رسانی است که به بیماران یادآوری می کند که چه اطلاعاتی را باید در یک زمان معین گزارش کنند و با یک کلیک آنها را به صفحه‌ی مربوطه هدایت می‌سازد.ʺ
Lalaby می تواند از کلیه اطلاعات، الگوهای رفتاری کاربر را استنتاج کرده و آنها را با شاخص های کیفیت زندگی مرتبط کند. خوان میگل گارسیا گومز، مدیر گروه BDSLab توضیح می دهد “به عنوان مثال چنین الگوهایی می تواند برای نظارت بر تغییرات احتمالی در خلق‌و‌خو، فعالیت، علائم و .. افرادی که درمان سرطان را شروع می کنند، یاری دهنده باشد. بنابراین اطلاعات ارزشمندی را جهت اتخاذ بهترین تصمیم در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.ʺ
علاوه بر اینکه Lalaby تمام اطلاعات بیمار را در خود گنجانده و ثبت می کند تا پزشکان بتوانند آن را در داشبورد اپلیکیشن مشاهده کنند، طراحی گرافیکی کاربر محور و ماهیت بصری، یکی از قابل توجه ترین جنبه‌های آن است. سابینا آسنسیو کوئستا، محقق گروه BDSLab، اشاره می کند که همین ویژگی استفاده و پذیرش Lalaby را برای بیماران آسان تر می‌کند.
دکتر Inmaculada Maestu بیان می‌کند”اپلیکیشن Lalaby به ما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد علائم بیمار، و همچنین علائم ناشی از درمان های اعمال شده، داشته باشیم. بنابراین کنترل بیماری را تسهیل می کند و همچنین به بیماران کمک می کند تا ارتباط بهتری با تیم پزشکی داشته باشند، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا وضعیت سلامتی خود را در لحظه بیان کنند. به این ترتیب می‌توان با اقدام در زمان مناسب، کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشید.
علاوه بر بیماران سرطانی و در میان سایر آسیب شناسی‌ها،Lalaby همچنین می تواند برای مطالعه کیفیت زندگی افراد مبتلا به میگرن یا علائم مزمن COVID-19، سازگار شود.
در پایان سابینا آسنسیو کوستا چنین نتیجه گیری می‌کند: “این اپلیکیشن امکان ارتباط داده های ذخیره شده توسط تلفن‌های همراه با پرسشنامه های مورد استفاده برای ارزیابی این بیماری ها و سایر بیماری های مزمن را فراهم می‌سازد.”

منبع: دانشگاه پلی تکنیک والنسیا OCTOBER 21, 2021

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *