محققان دانشگاه Tulane یک آزمایش جدید و سریع برای تشخیص همزمان HIV و سل تنها با مقدار بسیار کمی خون ابداع کردند.

در مقاله ای که در Clinical Chemistry منتشر شده است، محققان به رهبری تونی هو، مدیر مرکز تشخیص سلولی و مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه تولین، آزمایش جدیدی مبتنی بر خون را توصیف می­‌کنند که علاوه بر شناسایی همزمان دو بیماری می­تواند لود ویروسی و باکتریایی آنها را نیز در بیماران اندازه گیری کند.

HIV و سل، عفونت‌های همزمان مشترک هستند، به این معنی که اغلب با هم اتفاق می‌افتند. یکی از علائم HIV سرکوب سیستم ایمنی است که احتمال ابتلای بیماران به عفونت‌هایی مانند سل را افزایش می‌دهد. در واقع، جمعیت آلوده به HIV در بالاترین خطر ابتلا به سل قرار دارند.

به عقیده هو بیماران مبتلا به HIV، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند و هنگامی که آلوده می‌­شوند، نمی­‌توانند به خوبی با باکتری‌ها مقابله کنند، بنابراین آزمایش خون برای بررسی بیماری سل در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی بیماران مبتلا به سل نیز نگرانند که آیا به ویروس مبتلا هستند یا خیر. بنابراین روشی آسان و سریع که بتواند هر دو پاتوژن را به طور همزمان شناسایی کند، مورد نیاز است.

به طور معمول، آزمایش های سل توسط کشت باکتریایی خلط انجام می‌­شود، که زمان­بر است و زمانی که بیماران نیاز فوری به درمان دارند، می‌تواند غیرعملی باشد. همچنین خلط، مخلوطی از بزاق و مخاط، نیز محصول پاسخ ایمنی بدن به باکتری است، بنابراین برای بیماران مبتلا به HIV به دلیل اینکه سیستم ایمنی سرکوب شده، گزینه­ی مناسبی نیست.

این آزمایش مبتنی بر خون سبب می­‌شود که دیگر نیازی به خلط نباشد و به بیماران مبتلا به HIV اجازه می‌دهد تا برای سل آزمایش شوند. همچنین تنها به 200 میکرولیتر خون نیاز دارد که تنها چند قطره است که سبب صرفه­‌جویی در هزینه و زمان می­‌شود.

به علاوه این آزمایش، آنتی ژن­‌های HIV و سل را در خون هدف قرار می­‌دهد و از طیف سنجی جرمی برای شناسایی لودهای ویروسی و باکتریایی استفاده می­‌شود. یکی از جنبه‌های مهم این آزمایش این است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا سطوح HIV و سل را در بیمارانی که تحت درمان قرار می‌گیرند، ردیابی کنند، به این معنی که اگر درمان خاصی مؤثر نبود، می‌توانند به سرعت مداخله کنند.

بر اساس نظر هو این دو بیماری همزمان درمان نمی­‌شوند و تنها یکی از آنها برای درمان باید انتخاب شوند HIV یا سل. هو می‌گوید: “اگر ابتدا HIV را درمان کنید، ممکن است بار باکتری سل را افزایش دهید.” این وضعیت، که در آن درمان یک بیماری باعث تجدید حیات در دیگری می­‌شود، سندرم التهابی بازسازی ایمنی یا IRIS نامیده می­‌شود.

از طریق این آزمایش پزشکان می‌­توانند زودتر به این موضوع پی ببرند و برنامه درمانی را برای نتایج بهتر بیمار تغییر دهند.

جمعیت زیادی از بیماران سل در ایالات متحده وجود ندارد، بنابراین چنین آزمایش­هایی در کشورهای در حال توسعه که سل افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می­‌دهد و انجام آزمایش دشوار است، به شدت مورد نیاز است. هو امیدوار است که این مطالعه آزمایشی بتواند به زودی به آزمایشات بالینی منتقل شود تا تاییدیه FDA را دریافت کند.

منبع خبر: https://medicalxpress.com/news/2023-11-scientists-rapid-hiv-tb.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *