تخمین زده می‌شود که سالانه 15 میلیون نوزاد نارس به دنیا می‌آیند که خطر قابل توجهی برای سلامت مادر و نوزاد به‌همراه دارد. پروژه WISH با بودجه اتحادیه اروپا ابزار جدیدی را برای نظارت بر خطر زایمان زودرس در خانه ترویج می‌کند.

زایمان زودرس به هرتولد زنده قبل از هفته سی و هفتم بارداری گفته می‌شود و با عوارضی همراه است که منجر به مرگ و میر نوزادان می‌شود. علاوه‌بر‌این، نوزادان نارس مستعد ابتلا به بیماری‌های طولانی مدت جدی، ناتوانی‌های مادام العمر مانند فلج مغزی و بیماری‌های تنفسی و همچنین کیفیت پایین زندگی هستند. در نتیجه زایمان زودرس عامل رنج و استرس روانی شدید والدین است. برای اطلاعات بیشتر به گزارش IDTechEx در مورد بیوسنسورهای پوشیدنی 2021-2031 مراجعه کنید.

دانش دستگاه برای پیشبینی زایمان زودرس

در حال حاضر، معاینات منظم پزشکی و معاینات بالینی در بیمارستان تنها راه حل موجود برای زنان باردار برای تشخیص زایمان زودرس است. با این حال، زوج‌های منتظر اغلب انقباضات براکستون هیکس را که به طور معمول در طول بارداری سالم رخ می‌دهد، به‌عنوان انقباضات زایمان زودرس اشتباه می‌گیرند. این امر ویزیت‌های بیمارستانی و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را همزمان افزایش می‌دهد. برای پرداختن به این موضوع، پروژه WISH با بودجه اتحادیه اروپا یک پلتفرم نوآورانه برای نظارت بر مادر و جنین قبل از زایمان ایجاد کرده است. جولین پندرز، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Bloomlife توضیح می‌دهد: “WISH به طور یکپارچه در فعالیت‌های روزانه زنان باردار ادغام می‌شود، به گونه‌ای که نظارت از راه دور قبل از زایمان در خانه را امکان پذیر می‌کند.” سیستم WISH از یک پچ الکترود طراحی شده خاص، یک برنامه مصرف‌کننده، یک داشبورد مبتنی بر وب و یک پلتفرم داده ابری امن تشکیل شده‌است. پارامترهای سلامت مادر و جنین مانند ضربان قلب و فعالیت رحم را از طریق یک سنسور خاص اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات در زمان واقعی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و دانش دستگاه پردازش می‌شود تا احتمال زایمان یک زن را فراهم کند.

اعتبار سنجی بالینی و چشم‌انداز

راهکارWISH در طول پروژه در یک مطالعه در دو مرکز برروی 150 زن باردار آزمایش و اعتبارسنجی شد. شرکت‌‌‌کنندگان در مطالعه، یک سیستم WISH دریافت کردند و از آنها خواسته شد حداقل سه شب در هفته تا زمان زایمان از آن استفاده کنند. نتایج نشان داد که سیستم WISH دقت مشابهی در تشخیص زایمان با روش‌های تشخیصی فعلی مورد استفاده در بیمارستان دارد. پندرز تاکید می‌کند: “این به وضوح نشان می‌دهد که امکان استفاده از فناوری پوشیدنی غیرتهاجمی را در خانه به عنوان یک استراتژی جایگزین مدیریت زایمان وجود دارد.”

زایمان زودرس یک مشکل بهداشتی جهانی و یکی از اولویت‌های مراقبت‌های بهداشتی اتحادیه اروپا است. تأثیر اجتماعی-اقتصادی بالای زایمان زودرس، راه‌کار‌های جدیدی را برای پیش‌بینی و افزایش سن بارداری در هنگام زایمان ضروری می‌کند. پروژه WISH پایه و اساس یک رویکرد غیر تهاجمی جدید برای تشخیص زایمان زودرس و ابزار بسیار مورد نیاز برای بارداری‌های پرخطر را ایجاد کرد. انتظار می‌رود اجرای WISH داده‌های اساسی را هم برای زنان باردار و هم برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فراهم کند و مراقبت‌های پیش از تولد کارآمدتر را در سراسر اروپا تسهیل کند. مهمتر از همه، WISH از طریق ارائه اطلاعات قابل اعتماد به زنان در آخرین مراحل بارداری اطمینان می‌دهد. تلاش‌های آینده بر چگونگی بهره‌برداری از راه‌حل WISH برای بهبود ارتباط پزشک و بیمار، اجرای اقدامات پیشگیرانه و مداخلات به موقع برای کاهش زایمان‌های زودرس و تغییر اساسی مراقبت‌های دوران بارداری در سراسر اروپا متمرکز خواهد بود. پندرز پیش‌بینی می‌کند که  CE از آزمایشات بالینی محوری WISH به‌عنوان یک دستگاه پزشکی پشتیبانی می‌کند و آن را برای تجاری‌سازی آماده می‌کند.

منبع:

کد خبر(436204)، تاریخ انتشار19 آوریل 2022، گرفته شده از https://cordis.europa.eu/

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *