تب زرد، یک بیماری منتقله از پشه که سالانه باعث مرگ بیش از 50000 نفر می شود، مدت هاست مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را تحت تاثیر قرار داده است. با پتانسیل آن برای ایجاد شیوع گسترده، تهدید قابل توجهی برای سلامت و رفاه کودکان است.

در مبارزه با این بیماری، یونیسف در تهیه و تحویل لوازم تشخیصی ضروری پیشتاز بوده و نتایج بسیار مثبت بوده است. این تقویت نظارت بر بیماری به تصمیم‌گیری برای کمپین‌های واکسیناسیون کمک می‌کند و نحوه مقابله با تب زرد و تأثیر آن بر جوامع را تغییر می‌دهد.

تشخیص زودهنگام، مداخلات سریع

تست های تشخیصی برای تشخیص زودهنگام و مهار شیوع بیماری بسیار مهم هستند و به طور قابل توجهی خطر مرگ را برای افراد در معرض خطر کاهش می دهند. در مورد تب زرد، آزمایش به عنوان بخشی از تلاش‌های مراقبت از بیماری حیاتی است، زیرا به کشورها امکان می‌دهد تا شیوع بیماری را شناسایی کرده و اقدامات متقابلی مانند کمپین‌های واکسیناسیون گسترده انجام دهند. این تضمین می کند که واکسن ها – بهترین محافظت در برابر تب زرد – در مکان مناسب و در زمان مناسب استفاده شوند.

قبل از سال 2018، سرمایه گذاری کافی در ظرفیت آزمایش تب زرد در آفریقا وجود نداشت، حتی اگر 90 درصد موارد تب زرد در این قاره شناسایی شده بود. فقدان کیت های تست تب زرد تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز یک مسئله مهم بود، زیرا آزمایشگاه های ملی بهداشت عمومی نیاز به تهیه اقلام از چندین تامین کننده برای تهیه کیت های تست داشتند که با تأخیر شش ماهه آن ها دریافت می کردند.

این شکاف‌ها در فرآیند تشخیصی باعث می شود که کشورها با خطر بالای شیوع بیماری‌ها و مشکلاتی در تعیین زمان و مکان مناسب برای واکسیناسیون مردم مواجه می‌شوند که بر تأمین واکسن فشار وارد می‌کند و هزینه کمپین‌های واکسیناسیون را افزایش می‌دهد.

طرحی برای توسعه

Gavi، اتحادیه واکسن، با تشخیص نیاز فوری به بهبود، از تخصص یونیسف در تدارکات و دانش فنی سازمان جهانی بهداشت برای غلبه بر مشکلات در ارائه تجهیزات تشخیصی تب زرد به کشورها درخواست کمک کرد. با تعهد مالی Gavi بین سال‌های 2019 تا 2025، یونیسف با تولیدکنندگان و شرکا همکاری می کند تا کیت‌های تست مقرون‌به‌صرفه و تضمین‌شده با کیفیت را به بازار عرضه کند. سپس این آزمایش ها به 21 کشور تحت حمایت Gavi در آفریقا که بیشتر به تشخیص نیاز داشتند تحویل داده می شود.

تکامل آزمون ها

با تکیه بر دستاوردهای این مرحله اول از پروژه تشخیصی، Gavi، یونیسف و همکاران، تلاش های خود را برای گنجاندن ابزارهای تشخیصی اضافی برای تب زرد گسترش دادند. زمانی که آزمایش‌های تشخیص مولکولی (PCR) به کاتالوگ عرضه یونیسف معرفی شد، یک پیشرفت بزرگ در سال 2022 رخ داد. این فناوری پیشرفته‌تر توانایی آزمایشگاه‌ها را برای آزمایش سریع و دقیق، بهبود بخشید، در حالی که پایه‌ای را برای پیشرفت‌های آینده در نظارت و پاسخ به بیماری‌ها ایجاد کرد.

افرورا سترینیقی، متخصص قراردادها در مرکز فناوری سلامت بخش تأمین یونیسف، می‌گوید: «شوقی که در آغاز این پروژه احساس کردیم، در مقابل بسیاری از چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19 از بین نرفت. در طول این مدت یک جریان ثابت از از محصولات به کشورها ارسال شد. ما همچنین سعی می‌کردیم موفقیت اولیه کیت‌های آزمایشی را توسعه دهیم و به سمت افزودن تشخیص مولکولی حرکت کنیم و این کار را انجام دادیم».

از سال 2020، یونیسف تقریبا 80000 آزمایش ELISA و PCR را به 21 کشور ارائه کرده است که به کاهش 70 درصدی زمان لازم برای تکمیل و تأیید شیوع تب زرد یا گسترش یک بیماری جدید کمک می کند.

یونیسف با معرفی محصولات تشخیصی جدید و بهبودیافته به حمایت از فعالیت های نظارت بر تب زرد ادامه می دهد. یک آزمایش الایزا پیشرفته و یک آزمایش تشخیص سریع، که اخیراً توسط WHO تأیید شده است، در اواخر سال 2023 در دسترس کشورها قرار خواهد گرفت.

سترینیقی می افزاید: «این پروژه به دلیل همکاری عالی پیشرفت کرده است. ما بین حمایت و بودجه Gavi، مدیریت تامین و تدارکات یونیسف، تخصص فنی WHO، و تحقیقات علمی CDC و FIND ایالات متحده، گام‌های بزرگی در محافظت از کودکان و خانواده‌ها در برابر تب زرد برداشته‌ایم. آزمایشگاه‌های منطقه‌ای و ملی که بازخورد و ورودی‌های فنی ارزشمندی را ارائه کردند، شایسته تشکر هستند زیرا واقعاً مقیاس تلاش‌های ما را افزایش دادند.»

این همکاری در نهایت برای دستیابی به اهداف استراتژی حذف همه‌گیری تب زرد است که در سال 2017 راه‌اندازی شد و هدف آن حفاظت از تقریباً یک میلیارد نفر در برابر تب زرد تا سال 2026 است. امروزه، 226 میلیون نفر در آفریقا از طریق واکسیناسیون محافظت شده‌اند.

ردیف بعدی: وبا

تأثیر کار یونیسف و شرکای آن بسیار فراتر از تب زرد است. موفقیت مقابله با این بیماری را می توان برای رفع سایر نگرانی های عمده بهداشت عمومی تکرار کرد. وبا، یکی دیگر از بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، قرار است از توسعه پیشگام در بسته‌بندی تمام منابع حیاتی که یک کشور برای آزمایش سریع و انجام مداخلات نیاز دارد، سود ببرد. هدف یونیسف با استفاده از درس های آموخته شده و تطبیق مدل تب زرد، بهبود برنامه های نظارت، تشخیص و واکسیناسیون برای طیف وسیعی از بیماری ها است.

در حالی که اهمیت این کار به وضوح در تأثیر فوری کنترل بیماری نهفته است، همچنین پیامدهای طولانی مدت دیگری برای زندگی کودکان دارد. شاید مهم‌تر از همه، با شناسایی سریع شیوع تب زرد، واکسن‌ها را می‌توان به طور مؤثر از ذخایر تخصیص داد و اطمینان حاصل کرد که منابع به جایی که بیشتر مورد نیاز است هدایت می‌شوند. این رویکرد استراتژیک از هدر رفت واکسن های غیرضروری جلوگیری می کند، از منابع موجود بهترین استفاده را می کند و سلامت و آینده جمعیت های آسیب پذیر را تضمین می کند.

منبع خبر:

https://www.unicef.org/

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *