ششمین همایش روز زیست فناوری در 27 آذرماه 1401 در محل سالن همایش شهید چمران در دانشگاه تربیت مدرس با مشارکت مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مدیریت اجرایی هسته پژوهشی مهندسی و زیستی ( BERC ) برگزار شد.

هدف از برگزاری این رویداد، رو در رویی اکوسیستم نوآوری زیست فناوری غذایی، دارو و درمان، کشاورزی، پزشکی، انفورماتیک، تجهیزات پزشکی، تشخیص، نانوبیوتکنولوژی، سلول های بنیادی، اخترزیست و … در راستا هم‌افزایی فناوری‌ها، شتابدهندگان و صنایع بیوتکنولوژی در نظر گرفته‌شده‌ابود. بخش نمایشگاهی با حضور 15 شتابدهنده زیست فناوری با هدف ارتباط اساتید، دانشجویان و فناوران با مراکز شتابدهی و نوآوری،‌ ارائه‌های فضا باز Biotechnology Star Talk با هدف ترویج کارآفرینی در زیست‌فناوری در راستا سومین جشنواره کارآفرین دانشگاهی،‌ مراسم رسمی روز زیست فناوری و اهدا چهاردهمین جایزه بزرگ زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس و ارائه های ویژه BERC Talk با هدف انتقال محتوا و دانش های شهودی به مخاطبین از برنامه های این همایش یک روزه اعلام شد.

جایزه بزرگ زیست‌فناوری

از جمله برنامه ‌های ویژه این همایش اهدا چهاردهمین جایزه بزرگ زیست‌فناوری دانشگاه تربیت مدرس بود.

 

همچنین ازجمله سخنرانان این همایش می‌توان به جناب آقای دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، جناب آقای دکتر نادری‌منش ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، سرکار خانم دکتر رهبری‌زاده رئیس مرکز تحقیقات و توسعه زیست‌فناوری، جناب آقای دکتر خسرو خواجه رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس و جناب آقای دکتر مقدسیان مدیر پژوهش و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری اشاره نمود که در سخنرانی ‌هایشان با توجه به اهمیت موضوع ‌دانش زیست‌فناوری در حوزه تحقیقات و صنعت به بیان مشکلات پیش ‌رو فناوران و تولیدکنندگان این حوزه نیز پرداختند و با انتقال تجربیات خود و نظراتشان در این زمینه  پیشنهاداتی  برای رفع مشکلات و بهترشدن  زیست‌بوم فناوری نیز ارائه نمودند.

 

از محل استقرار تیم شتابدهنده استقبال خوبی صورت گرفت ، در این مدت به تبادل نظر و اطلاعات با دانشجویان مشتاق و علاقه‌مند در حوزه‌های مختلف زیست‌فناوری پرداخت. همچنین مباحث کاربرد این فناوری را در حوزه‌های مطالعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استفاده در صنعت  بسیار مورد توجه قرار گرفت.

خانم دکتر کلانتر از مرکز انتقال دانش و فناوری از دانشگاه تهران با ابراز علاقه‌مندی حوزه‌های مطالعاتی شتابدهنده درخواست همکاری‌های مستمر داشتند، از جمله موارد مطرح شده و درخواست نیاز در حوزه محیط‌زیست و معدن به منظور ساخت سنسور برای اکتشاف و یا عنصر پالایی از اکوسیستم بود . و نیز فعالان حوزه کشاورزی نیز پیشنهادهایی به‌منظور ساخت کیت‌های تشخیص سریع و یا بیوسنسور برای بهبود محصولات کشاورزی  از نظر کود دریافتی و یا شناسایی میکروارگانیسم‌های فعال در انبارها در هنگام صادرات و عرضه محصولات و تولیدات خود بودند. از اساتید علاقه‌مند به همکاری جناب آقای دکتر ضابطیان استاد مکانیک دانشگاه تربیت مدرس بودند که به همراه دانشجویان وتیم خود بسیار مشتاق همکاری دو جانبه در طرح های دانشجویی و تحقیقاتی خود با این شتابدهنده بودند. همچنین دکتر بهمنش استاد ژنتیک دانشکده زیست‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز با ابراز خرسندی از فرآیند کیت‌های تولید شده در شرکت فرین بهبود تشخیص نظرات و پیشنهادات خود را  با تیم مستقر در سالن در میان گذاشتند. خانم دکتر کوثری عضو هیئت علمی  و مدیر فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس بعد از بازدیدی که از محل شتابدهنده دیاگنوپلاس داشتند ابراز تمایل و امیدواری داشتند که در رویداد اوایل اسفند ماه نیز که در حال برنامه‌‍‍‍‍‍‍‍‌ریزی برگزاری آن هستند شتابدهنده شرکت نماید.این موارد گزیده‌ای از بازدیدها و نظرات تبادل شده در آن همایش بود.

در اختتامیه این مراسم که به معرفی برندگان جایزه بزرگ اختصاص یافت . طرح،  طراحی و ساخت یک حسگر تنفسی  بر پایه نانوذرات فلزی اصلاح شده و  رنگ‌های آلی برای شناسایی بیماری‌های تنفسی از طریق آنالیز متابولیت‌های هوای بازدمی از شتابدهنده دیاگنوپلاس بعنوان طرح شایسته تقدیر انتخاب شد و لوح یادبودی به جناب آقای دکتر باقری به‌عنوان صاحب طرح و رئیس هیئت مدیره شتابدهنده دیاگنوپلاس تعلق گرفت وآن جایزه به نماینده ایشان اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *