پزشکی دیجیتال با وسایل الکترونیکی پوشیدنی و داده‌های بزرگ تسهیل می‌شود.

اطلاعات بسیاری از تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نشان می‌دهد که توجه فوق‌العاده به پزشکی دیجیتال، به دلیل پتانسیل بالای موجود در تجزیه و تحلیل و اقدامات پیشگیرانه در راستای دقت در مصرف دارو است. با وجود اهمیت بالای تحقیق ، دسترسی محدود به بیوسنسورهای پوشیدنی تحلیلی مانع بزرگی برای پیشرفت پیگیری وضعیت سلامت کاربر در سطوح مولکولی است. در طول سال‌های گذشته، در زمینه بیوسنسورهای پوشیدنی شیمیایی به‌منظور تجزیه و تحلیل بیومارکرها در مایعات بدن مانند بزاق و عرق از طریق مواد، دستگاه‌ها و نوآوری‌های سیستم، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ است. بیوسنسورهای پوشیدنی دارای انبوهی از شرایط‌ها برای استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از عرق و بزاق با هدف نظارت بر شرایط فیزیولوژیکی و پاتوفیزیولوژیکی و آشکارسازی آن می‌باشد و می‌تواند برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی جدید کاربردی را به صورت بنیادی و شخصی فعال کند.

تلاش‌های تحقیقاتی در زمینه بیوسنسورهای پوشیدنی درچندین جهت برای رسیدگی به چالش‌های اصلی در حال حاضر:

نوآوری‌ها در نانو مواد جدید دارای حساسیت بالا برای تجزیه و تحلیل الکتروشیمیایی بیومارکرهای انتخابی بدن از جمله متابولیت‌ها، یون‌ها، و سطوح مواد قابل پیگیری و مورد نیاز است. نمونه‌برداری کارآمد از عرق از طریق دستگاه‌های میکروفلوئیدیک به منظور فعال کردن تجزیه و تحلیل عرق در محل طبیعی خود با وضوح زمانی بالا و کمترین تأثیر پوست از آلودگی و تبخیر عرق بسیار مهم است. رابط‌های سنسور قابل انعطاف با کشش پوست، می‌تواند حرکت‌های غیرواقعی را در فعالیت‌های شدید کاهش دهد. پایداری و استحکام مکانیکی دستگاه‌های پوشیدنی را افزایش دهد.

سیستم‌های کاملا یکپارچه برای انتقال سیگنال در محل طبیعی، پردازش و انتقال داده‌های بی‌سیم مورد نیاز است؛ آزمایش‌های کاربردی سنسورهای پوشیدنی نیز نیازمند نیروی انسانی است همچنین انجام آزمایش‌هایی به‌منظور بررسی همبستگی‌های پویا بین سطوح بیومارکرهای عرق/بزاق و همتایان پلاسمایی آنها مورد نیاز است.

کارشناسان سنسور پوشیدنی تمامی موضوعات مطرح شده را در سراسر جهان را پوشش می‌دهند.

جنبه‌های تحقیقاتی ذکر شده در بالا شامل: نانومواد جدید، الکترونیک نرم، بیوسنسورهای الکتروشیمیایی، میکروفلوئیدیک‌ها، نمایش در سطح سیستم پوشیدنی، و چشم‌انداز به سمت پزشکی فردی.می‌باشد.  ما تصور می‌کنیم که با نوآوری‌های‌ مداوم فناوری و مطالعات همکاران، بیوسنسورهای پوشیدنی نقش مهمی در پزشکی فردی ایفا خواهد کرد و اجازه تشخیص زود هنگام، ارتباط موثر بیمار و پزشک، و ارائه درمان ایمن را خواهد داد.

 

منبع:

Gao, W. (2021). Editorial on” Wearable biosensors for personalized health monitoring”. Talanta

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *