تیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا (UPV) یک اپلیکیشن موبایل جدید توسعه داده‌است که نظارت مستمر بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی را تسهیل می‌کند.

این اپلیکیشن که Lalaby نام دارد، اجازه می‌دهد تا زندگی روزمره بیماران از طریق اطلاعات جمع آوری شده توسط بیوسنسورهای واقع در تلفن همراه آنها و سایر منابع ذخیره شده در آنجا تحت نظر قرار گیرد، که محاسبه فعالیت بدنی (حرکت)، تعامل اجتماعی (فرکانس‌های صوتی) و فعالیت وب (میزان داده‌های مورد استفاده) را تسهیل می‌کند.

علاوه‌براین، Lalaby می‌تواند پرسشنامه‌هایی مانند EORTC QLQ C30 (سازمان تحقیقات و درمان سرطان اروپایی -QLQ C30) را که به طور گسترده برای ارزیابی کیفیت زندگی استفاده می‌شوند، ترکیب کند.

همچنین به بیمار اجازه می‌دهد تا مستقیماً فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهد (کارهای خانه، بهداشت شخصی، تماشای تلویزیون…)، علائم آنها (استفراغ، تنگی نفس، خستگی…) و میزان درد خود را ثبت کند.

آنجل سانچز گارسیا، محققی از گروه BDSLab در مؤسسه فناوری اطلاعات و ارتباطات ITACA دانشگاه Politècnica de València اضافه می‌کند. ‘علاوه بر این، برای راهنمایی بیماران در تعامل با برنامه، Lalaby شامل یک سیستم اعلان است که به آنها یادآوری می‌کند که چه اطلاعاتی باید در یک زمان معین گزارش کنند، و آنها را با یک کلیک به صفحه نمایش هدایت می‌کند که باید برای این منظور استفاده کنند.’

از تمامی این اطلاعات، لالابی می‌تواند الگوهای رفتاری کاربر را استنتاج کرده و آنها را با شاخص‌های کیفیت زندگی مرتبط کند. مدیر گروه BDSLab توضیح می‌دهد که برای زندگی روزمره بیماران،’چنین الگوهایی می‌تواند کمک بزرگی باشد، به‌عنوان مثال، برای نظارت بر تغییرات احتمالی در خلق و خو، فعالیت، علائم و غیره افرادی که درمان سرطان را شروع می‌کنند، اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که می‌تواند برای کمک به بهترین تصمیم ممکن برای زندگی روزمره بیماران بسیار ارزشمند باشد.

یکی از قابل توجه ترین جنبه‌های برنامه Lalaby، علاوه‌براین واقعیت که تمام اطلاعات بیمار را در خود گنجانده و ثبت می‌کند تا پزشکان بتوانند آن را در داشبورد برنامه مشاهده کنند، طراحی گرافیکی کاربر محور و ماهیت بصری آن است. سابینا آسنسیو کوئستا، محقق گروه BDSLab، نیز بیان می‌کند که این موارد استفاده و پذیرش این برنامه را برای بیماران بسیار آسان‌تر می‌کند.

از جمله مزایای نظارت مستمر، مشاهده سیر تحول بیماری در طول دوره درمان سرطان است که این روند را تسهیل می‌کند، در زمانی که تصمیم‌گیری با هدف حفظ عملکرد و کیفیت زندگی برای آنها حیاتی است.

دکتر Inmaculada Maestu توجه را به این واقعیت جلب می‌کند که “اپلیکیشن Lalaby به ما این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری در مورد علائم بیمار داشته باشیم، هم علائم مربوط به خود بیماری و هم علائم ناشی از درمان‌های اعمال شده، این امر کنترل بیماری را تسهیل می‌کند و می‌تواند در گرفتن تصمیمات درمانی کمک کند و  این تصمیمات منجر می‌شود بیماران ارتباطات خورا با تیم پزشکی حفظ حفظ و بهبود بخشند، زیرا آنها را قادر می سازد تا وضعیت سلامت خود را در بی‌درنگ بیان کنند. به این ترتیب، کیفیت زندگی آنها را می‌توان با انجام اقدامات در لحظه مناسب بهبود بخشید.

علاوه‌بر بیماران انکولوژی، Lalaby همچنین می‌تواند برای بررسی کیفیت زندگی افراد مبتلا به میگرن یا علائم مزمن Covid 19، در میان سایر آسیب شناسی‌ها، سازگار شود.

Sabina Asensio-Cuesta نتیجه می‌گیرد: “این برنامه امکان ارتباط داده‌های ذخیره شده توسط تلفن‌های همراه را با پرسشنامه‌های مورد استفاده برای ارزیابی این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های مزمن فراهم می‌کند.”

منبع:

Universitat Politècnica de València برگرفته شده از https://medicalxpress.com/news/2021-10-app-cancer-patients-quality-life

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *