فشار خون یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت قلب است، اما اندازه‌گیری مکرر و قابل اعتماد آن در خارج از یک محیط بالینی دشوار است. برای دهه‌ها، دستگاه‌های مبتنی بر کاف که دور بازو را منقبض می‌کنند تا فشار خون را نشان دهند، استاندارد طلایی بوده‌اند. اما اکنون، محققان دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه تگزاس A&M یک خالکوبی الکترونیکی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند ساعت‌ها به راحتی روی مچ دست بسته شود و اندازه‌گیری مداوم فشار خون را با دقتی بیش از تقریباً تمام گزینه‌های موجود در بازار امروز انجام دهد.

Deji Akinwande، استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه UT گفت: “فشار خون مهمترین علامت حیاتی است که می‌توانید اندازه‌گیری کنید، اما روش‌های انجام آن در خارج از کلینیک به صورت غیرفعال، بدون کاف، بسیار محدود است.”

فشار خون بالا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی جدی شود. گرفتن فشار با یک روش سنتی فشار خون ممکن است سخت باشد، زیرا تنها در یک لحظه از زمان، یک نقطه داده واحد را اندازه‌گیری می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به گزارش IDTechEx در مورد چسب‌های الکترونیکی پوست 2021-2031 مراجعه کنید.

روزبه جعفری، استاد مهندسی پزشکی، علوم کامپیوتر و مهندسی برق در تگزاس A&M و یکی دیگر از رهبران این مرکز می‌گوید: «اندازه‌گیری‌های مکرر فشار خون محدودیت‌های زیادی دارد و بینش دقیقی درباره نحوه عملکرد بدن ما ارائه نمی‌کند.

نظارت مداوم خالکوبی الکترونیکی امکان اندازه گیری فشار خون را در انواع موقعیت‌ها فراهم می‌کند: در مواقع استرس زیاد، هنگام خواب، ورزش و غیره. . این خالکوبی می‌تواند هزاران اندازه‌گیری را بیش از هردستگاهی تاکنون انجام دهد. نظارت بر سلامت  با تلفن همراه ، در درجه اول به دلیل فناوری‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، در سال‌های اخیر جهش‌های بزرگی داشته‌است،. این دستگاه‌ها از سنسورهای فلزی استفاده می‌کنند که بر اساس منابع نور LED که از پوست می‌تابد، خوانش می‌کنند.

با این حال، ساعت‌های هوشمند پیشرو هنوز برای اندازه‌گیری فشار خون آماده نیستند. زیرا ساعت‌ها روی مچ دست می‌لغزند و ممکن است از شریان‌ها دور باشند، که خواندن دقیق را دشوار می‌کند. و اندازه‌گیری‌های مبتنی بر نور می‌تواند در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر و یا مچ‌های بزرگ‌تر دچار اختلال شود. گرافن یکی از قوی‌ترین و نازک‌ترین مواد موجود است و یک عنصر کلیدی در تاتو الکترونیکی است. شبیه گرافیت موجود در مداد است، اما اتم‌ها دقیقاً در لایه‌های نازکی مرتب شده‌اند.

 E خالکوبی ها به عنوان وسیله‌ای برای پایش فشار خون سیار معنا دارند زیرا در یک ماده چسبنده و کشدار قرار دارند که سنسورها را پوشانده‌است و پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت است و به اطراف نمی‌لغزد.

جعفری گفت: “سنسور خالکوبی بی وزن و ساده است. شما آن را در محل قرار می‌دهید. حتی آن را نمی‌بینید و حرکت نمی‌کند.” “شما نیاز دارید که سنسور در همان مکان بماند، زیرا اگر آن را جابه‌جا کنید، اندازه‌گیری‌ها متفاوت خواهد بود.”

این دستگاه اندازه‌گیری‌های خود را با جریان الکتریکی شدید به پوست و سپس تجزیه و تحلیل پاسخ بدن انجام می‌دهد که به‌عنوان بیوامپدانس (مقاومت زیستی) شناخته می‌شود. ارتباط بین بیوامپدانس و تغییرات فشار خون وجود دارد که با تغییرات حجم خون ارتباط دارد. با این حال، این ارتباط ‌ویژه مشخص نیست، بنابراین تیم مجبور شد یک مدل یادگیری ماشینی ایجاد کند تا اتصال را تجزیه و تحلیل کند تا فشار خون دقیق را به دست آورد.

جعفری گفت: در پزشکی، نظارت بر فشار خون بدون کاف، “جام مقدس” است، اما هنوز راه حل مناسبی در بازار وجود ندارد. در پزشکی استفاده از فناوری به‌منظور جدا کردن بیماران از ابزارها و در عین حال جمع‌آوری داده‌های بیشتر در هر کجا که هستند بخشی از یک فشار بسیار بزرگی است. این فناوری به بیماران اجازه می‌دهد از اتاقی به اتاق دیگر، کلینیکی به کلینیک دیگر بروند و همچنان مراقبت های شخصی را دریافت کنند.

Akinwande گفت: “همه این داده‌ها می‌تواند به ایجاد یک دوقلو دیجیتالی برای مدل‌سازی بدن انسان، به‌منظور پیش‌بینی و نشان دادن واکنش و پاسخ به درمان‌ها در طول زمان کمک کند.”

 

منبع:

University of Texas at Austin، منتشر شده در تاریخ 27 JUNE 2022،گرفته شده از https://www.printedelectronicsworld.com

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *